הגדלת גודל הצמיגים ברכב

רכב כביש ורכב שטח – ההבדל בצמיגים

אף אחד לא יתבלבל ויחשוב שרכב כביש ורכב שטח זה אותו הדבר. הם פשוט נראים אחרת לגמרי. הסיבה לכך נעוצה במספר הבדלים, הקשורים בעיקר לאופן הפעולה ולמטרה. רכבי שטח הם כבדים יותר ובעלי הנעה קדמית או הנעה של כל הגלגלים. ומטרת רכב כביש היא לשאת נוסעים בכבישים סלולים; בעוד שרכבי שטח מיועדים לחצות מגוון שטחים – לצורך הובלת נוסעים או מטען. הבדלים אלה באים לידי ביטוי גם בסוגי הצמיגים שלהם. בואו ונראה ביחד מהם ההבדלים בין צמיגי רכב כביש לרכב שטח.

  • גודל ומשקל הצמיג – באופן כללי, צמיגי רכבי שטח הם בעלי מבנה גדול וכבד יותר מאשר צמיגי מכוניות כביש.
  • תרכובת גומי – תרכובת הגומי קשורה גם היא למטרה ולייעוד של הרכב. לדוגמא, מכונית מירוץ קלה משתמשת בגומי דביק להפליא בכדי לאפשר אחיזה מקסימלית בפניות. נגרר לטרקטור, לעומת זאת, משתמש בגומי עם בטון קשה שמגדיל את תוחלת החייםץ ואילו לרכבים הכבדים ביותר (רכבות) – יש צמיגי מתכת. באופן כללי – ככל שרכב גדול יותר, הוא זקוק לתרכובת גומי קשה יותר. זו הסיבה שביצועי רכב שטח בפניות וגם בבלימה יהיו טובים פחות משל רכב כביש עם גומי שונה וקל יותר.
  • דפנות הצמיג – ברכב שטח יש בדרך כלל קירות צד גדולים יותר (החלק האנכי של הצמיג המחבר בין הסולייה לשפה), מה שמגביר את גמישות הצמיג. ובמקביל כדי להתגבר על כיפוף יתר של הדפנות תחת
    משקלו הגדול יותר של רכב שטח, מהנדסי הצמיגים משתמשים בגומי עבה יותר בקירות הצדדים של הצמיג. אף שדפנות עבות יותר גורמות לתחושת נוקשות בנסיעה, הגובה המוגבר של צמיג רכב גם מאפשר לו את הגמישות הרבה הנדרשת לרכב שטח.
  • דפוס החריצים על סוליית הצמיג – בצמיגי רכב כביש יהיו בדר”כ החריצים לרוחב. מה שמאפשר יותר קשר עם הכביש, ובכך נוצר אפקט “החלקה” חלקה של הרכב על הכביש. לעומת זאת, החריצים בצמיגים של רכבי שטח הם יותר בצורת מדרגות ריבועיות – מה שמגדיל את יחסי המשקל-כוח, ובכך מתאפשר לצמיג להיתפס היטב במשטח מחוספס.דירוג מהירות – בדרך כלל צמיגי רכבי שטח יהיו בעלי דירוג מהירות נמוך יותר מאשר עמיתיהם רכבי הכביש. הסיבה לכך נובעת ברובה מהצורה של חריצי סוליית הצמיג.