הורה היאחזות: אחיזת צמיגים בכביש ובשטח
לא משנה איזה רכב יש לכם, שיפור אחיזת כביש חיוני על מנת שתרגישו בטוחים בעת הנסיעה.
אבזור, עיצוב, מנוע חזק וצריכת דלק חסכונית, כל אלו הם חשובים לנהג הממוצע, אבל יש דבר אחד שרבים מאתנו אינם נותנים עליו את הדעת; מדובר באחיזה של הרכב על הכביש.
צמיגים – צמיג רחב יותר פירושו בד”כ שטח מגע גדול יותר. ככל ששטח המגע גדול יותר, יותר אלמנטי צמיג נוגעים בקרקע. לכן, כל אחד מהאלמנטים לוקח פחות עומס וגם פחות כוחות משיכה/בלימה. כאשר ננסה להאיץ את אותו הרכב עם צמיגים רחבים נקבל האצה טובה יותר ופחות סימני גומי על הכביש, אם נאיץ אותו עם צמיגים צרים, נקבל האצה גרועה יותר ובלאי גבוה יותר.
בלמים – אחראיים על האטה של הרכב ועצירה מוחלטת שלו. כדי לקבל את ההתנהגות הטובה ביותר במובן של האטה ועצירה מוחלטת, חשוב לבדוק את הבלמים ולחזק אותם במידת הצורך. אין הוראות מפורשות לגבי הזמן שבו כדאי להחליף אותם, אך מומלץ שהבדיקה תתבצע במוסך מורשה כל שנתיים בערך. צמיגים רחבים יותר יתנו מרחקי בלימה קצרים יותר ופחות בלאי.
אם רוצים לשפר את האחיזת הכביש של הרכב על הכביש, חשוב קודם כל לזכור שהתוצאה הכי טובה היא זו שיש בה איזון בין הנוחות של הנסיעה לבין הבטיחות והיציבות על הכביש. כמובן שאין להתפשר על הבטיחות כדי לקבל נסיעה נוחה יותר, אולם מצד שני, התפשרות על הנוחות לטובת אחיזת כביש מרבית היא בהחלט מבורכת.
נהיגה אתגרית ונהיגה בתנאי שטח דורשת הקפדה ובקרה שוטפת על איכות הצמיגים. אם אתם יוצאים לנהוג בתנאי שטח מורכבים חשוב להצטייד בצמיגים בעלי רמת אחיזת גבוהה יותר.
כדי לספק אחיזה, הצמיג צריך להתעוות. כדי לספק אחיזה צידית, הצמיג צריך להתעוות הצידה.
הגורמים המשפיעים על יכולת הצמיג לפתח קשיחות פניה גבוהה ואחיזת צד גבוהה קשורים הם מידות הצמיג ולחץ האויר. ככל שצמיג יהיה רחב יותר ובעל חתך נמוך יותר, הוא יוכל לפתח קשיחות פניה גבוהה יותר, וגם לשמור על פיזור טוב יותר של העומס.
ככל שלחץ האוויר גבוה יותר, קשיחות הפיתול עולה וזה דבר חיובי. מצד שני, לחץ אויר גבוה מקטין את שטח המגע וזה דבר שלילי. מסתבר שההשפעה החיובית של לחץ אויר גבוה גוברת על ההשפעה השלילית. כל עוד לא מנפחים בלחץ אויר ממש מוגזם, הגדלת הלחץ תגדיל את האחיזה.