צמיג ללא אוויר? יש דבר כזה!
במשך יותר מ -100 שנה, כלי רכב התגלגלו על כריות אוויר עטופות גומי, או במילים אחרות – הצמיג הפנאומטי. אולם, עם התקדמות עולם הצמיגים נראה שבעתיד נוכל לשכוח מהפנצ’רים, וליהנות מצמיג ללא אוויר, כלומר – צמיג לא פנאומטי.
איך בנוי צמיג ללא אוויר?
חישור פנימי מוצק מורכב על ציר. החישור המרכזי הזה מוקף בחישורי פוליאורֶתן במערך של מעין יתדות. רצועה בעלת מגרעות וחיתוכים פנימיים נמתחת על פני החישורים, ויוצרת את הקצה החיצוני של הצמיג, שעליו מולבשת גם סוליית צמיג. למעשה, המתח הנוצר בהידוק הרצועה על החישורים – הוא שמחליף את לחץ האוויר, המוכר לנו מצמיגים פנאומטיים רגילים.
מה בולם את הזעזועים ומה יוצר לחץ?
כאשר הצמיג מתגלגל לו על הכביש – החישורים סופגים את הזעזועים, באותו אופן שעושה זאת לחץ האוויר בצמיג המסורתי. החישורים גם גמישים ומסוגלים להתכופף במידת הצורך, ולחזור למקומם המדויק באופן מידי – ממש כמו קפיץ.
בייצור הצמיגים ניתן להחליט מה יהיה הלחץ הרצוי. אולם, שלא כמו בצמיג רגיל, שבו אנו יכולים לשלוט ברמת לחץ האוויר – כלומר, לנפח יותר או פחות – לפי הצורך (למשל, עם מסעות כבדים, או על גבי משטחים שונים) – בצמיג ללא אוויר – הלחץ שתקבלו מהיצרן, הוא הלחץ הקבוע.
יתרונות וחסרונות
התנגדות הצמיג ללא אוויר לסיבוב, קטנה ב-5% לפחות מצמיג רגיל – מה שגורם להוזלה משמעותית בצריכת הדלק של הרכב. אולם, מכיוון שהחברות עדיין עובדות ומשפרות את הצמיג ללא אוויר – התנגדות הצמיג לסיבוב אמורה אפילו לפחות, מה שייעל עוד יותר את צריכת הדלק.
אולם, מנגד עומד חיסרון, שייתכן ועוד ימצאו דרך לפתור אותו בעתיד, והוא שליטה טובה פחות על הכביש במהירויות גבוהות – עם הצמיג ללא אוויר. כמו כן, העובדה שהחומרים מהם בנוי כרגע הצמיג – עלולים להגיע למצב בעירה בעת חיכוך משמעותי בכביש, כזה היוצר חום רב – עובדה זו היא עדיין חיסרון שיש לעבוד עליו.
שימושים עכשוויים של הצמיג ללא אוויר
בשנים האחרונות משתמשים בצמיג ללא אוויר בכלי רכב כבדים בתעשייה ובחקלאות, למשל – מלגזות וטרקטורים. אלה יספקו לכם הצצה למבנה ולאופן שבו עובד צמיג זה. כלי הרכב החקלאיים והתעשייתיים הכבדים – אינם מגיעים למהירויות גבוהות, ולכן אין חשש מהחסרונות שדיברנו עליהם. ישנם גם לא מעט אופניים ועגלות שונות – שעושות שימוש ביתרונותיו של הצמיג ללא אוויר.