קיצור תולדות ייצור הצמיגים
צמיגים. אותם העיגולים השחורים שנמצאים בתחתית הרכב שלך… החלק היחידי של הרכב שנוגע למעשה בכביש עצמו. צמיגים נמצאים במכוניות, במשאיות, באוטובוסים, במטוסים, בטרקטורים ובמלגזות, באופניים, באופנועים ועוד ועוד.
טכנולוגיית צמיגים מודרנית משלבת תערובת ייחודית של כימיה, פיזיקה והנדסה – כדי להעניק לצרכנים מידה גבוהה של נוחות, ביצועים, יעילות, אמינות ובטיחות. מפעלי צמיגים, המאוישים בעובדים מיומנים בכל רחבי העולם, מייצרים יותר מ-250 מיליון צמיגים חדשים מדי שנה.
הצמיגים עשויים גומי חזק וגמיש המוצמד לשפת הגלגל, ומשמשים ככרית לגלגלי הרכב הנע. צמיגים מציעים את המגע הראשון והיחיד של הרכב עם הכביש; ומאפשרים היגוי, בלימה, האצה ופנייה יעילים.
סקרנים לדעת איך מייצרים את הצמיגים האלה? אז הנה לכם קיצור תולדות ייצור הצמיגים!
חומרי גלם
המרכיבים העיקריים המשמשים לייצור צמיגים הם גומי טבעי וסינתטי. הגומי הגולמי, המשמש לייצור צמיגים, מיוצר על ידי שילוב לטקס נוזלי עם חומצות הגורמות להתמצקות הגומי. עודפי מים מוסרים מהגומי, ויוצרים יריעות המיובשות ונלחצות בחבילות, שיועברו למפעלי צמיגים ברחבי העולם. גומי סינטטי מיוצר מהפולימרים הנמצאים בשמן גולמי. המרכיבים העיקריים האחרים הם כבלים לחיזוק, העשויים: מתכת וטקסטיל, פחמן שחור, סיליקה, גופרית וכימיקלים אחרים.
הנדסה ועיצוב
צמיגים עשויים מארבעה מרכיבים בסיסיים: חרוזים, גוף מרכזי, דפנות וסוליה. צמיגים רבים תוכננו בהתאמה אישית למפרט הרצוי ולצרכים הביצועיים של יצרן רכב מדגם מסוים. מערכות מחשב ממלאות תפקיד מרכזי בתכנון הצמיגים, כדי לדמות את ההשפעות של סוגים שונים של תרכובות גומי בהתייחס לתנאי שטח שונים. מהנדסי צמיגים מבצעים מחקרים יסודיים תוך כדי יצירת צמיג חדש, עוד לפני שמייצרים אב טיפוס. רק כאשר הצמיג עובר את כל הבדיקות בנושאי בטיחות, ביצועים ועמידות, מפעלי צמיגים מתחילים בייצור המוני של הצמיג החדש.
ייצור
חומרי הגלם הנבחרים נכנסים בכמויות המדויקות לתוך מיקסר, היוצר את התרכובת של חומר הגלם של כל חלק בצמיג. הערבוב נשלט על ידי מחשב כדי להבטיח סטנדרטיזציה. החומרים המורכבים נשלחים לאחר מכן למכונות להמשך עיבוד – לדפנות, לסוליה או לחלקים אחרים של הצמיג. ואז, לאחר שנוצר כל חלק של הצמיג, מתחילה משימת ההרכבה.
על גבי תוף מיוחד – מתחילים לעטוף את המרכב הפנימי-המרכזי בשכבות בד המכוסות בגומי. החרוזים מתווספים וננעלים במקומם, וכלים מיוחדים מעצבים את שולי שכבות הצמיג. לבסוף, שכבות הגומי המחולקות לדפנות ולסוליה מודבקות למקומן, והצמיג המורכב, הנקרא הצמיג הירוק, מוסר ממכונת בניית הצמיגים. לאחר מכן מניחים את הצמיג בתבנית ומחכים. וכשחיכינו מספיק, מגיע השלב בו מבצעים את כל הבדיקות הנדרשות עד להפצת הצמיגים למפיצים השונים בעולם, כמו למשל אצלנו, בחצב צמיגים. וזהו… כאן אתם נכנסים לתמונה.
והרי לכם בקצרה, קיצור תולדות ייצור הצמיגים – מחומרי הלם ועד לצרכן!