איך להשתמש ב- 4X4 כמו מקצוען
יש לא מעט אנשים שיש להם רכב 4X4, אבל הם לא ממש מבינים איך להשתמש בו. אז, רצינו לעשות לכם קצת סדר – כי מי שמבין מה זה 4X4, ואיך ומתי להשתמש בזה – יכול להגיע עם הנהיגה שלו כמעט לכל מקום.
מה זה בכלל רכב 4 על 4?
רכב 4X4 מאפשר לכל ארבעת הגלגלים של הרכב לקבל כוח מהמנוע (במשרה חלקית או במשרה מלאה), ובכך לשפר את החיכוך במשטח הנסיעה ואת בקרת ההיגוי. כלי רכב אחרים הם בעלי הנעה קדמית או אחורית, כלומר כוח מועבר אל הגלגלים והצמיגים הקדמיים או האחוריים, אבל לא לכולם ביחד. לפיכך, הנעת 4X4 היא אידאלית עבור נסיעת שטח.
שלושה מצבי 4X4
רכבי 4X4 מציעים, בדרך כלל, ארבעה מצבים אפשריים: H4, L4 ואוטומטי. נעשה קצת סדר – מתי צריך להשתמש בכל מצב, ומתי אסור בשום פנים להשתמש במצב מסוים.
- H4 (גבוה)
כאשר מערכת ה-4 על 4 שלך מוגדרת H4, אתה יכול לנסוע מהר, אבל לא מהר מדי. רוב יצרני הרכב ממליצים לשמור על מהירות של פחות מ-90 קמ”ש. עם H4, ישנו חיכוך גבוה יותר, ולפיכך אחיזה טובה יותר על משטחים שאינם חלקים – למשל בוץ, סלעים או קרח ושלג. - L4 (נמוך)
במצב L4 – צריך להאט! כדאי להשתמש במצב זה כאשר מנסים לצאת מסיטואציה קשה, כלומר במילים פשוטות: כשהרכב קצת תקוע. אם בבוץ, במים, בין סלעים או בחול כבד. אפשר לחשוב על זה ככה: כאשר צריך חיכוך וכוח מקסימליים, כוח נמוך ויציב – ינצח במרוץ! - AUTO (אוטומטי)
כאשר רכב 4 על 4 מוגדר על מצב אוטומטי – הוא יעבור בין הנעה אחורית לקדמית להנעה כוללת של ארבעת הגלגלים – לפי הצורך ובאופן אוטומטי.
כללים בשימוש 4X4
- כלל ראשון חשוב בשימוש ב-4 על 4, הוא שאם לא תשתמש בזה – תאבד את זה. כן, ממש כך! חוסר שימוש ב-4X4 במשך זמן רב גורם ל”התייבשות” ו”הידבקות” של ההילוכים.
- אין להשתמש ב-4X4 בשטח חלק ויבש – כמו כביש אספלט למשל. 4X4 במשטחים חלקים ויבשים גם מגדיל את צריכת הדלק שלך, וגם גורמת בפשטות לחוסר יציבות של הרכב על הכביש.
- יש לזכור תמיד ש-4X4 מפחית את יכולת הבלימה. לפיכך אין בשום פנים ואופן לנסות לנסוע מהר עם 4X4 עובד. כמו-כן, יכולת התמרון בסיבובים נעשית קשה יותר, ויש להגדיל בדרך כלל את קשת הסיבוב.
- העברה ל-4 על 4 שונה בין כל רכב; לפיכך, וודא שאתה יודע היטב כיצד לבצע מעבר בהילוכים ומתי להשתמש באיזה הילוך – כדי לשמור כל רכב תקין, וגם ליהנות כמובן מרכב הארבע על ארבע שלך!
קרא עוד: רכב 4X4 – הכירו את השפה
קרא עוד: מה לעשות כשהצמיג מפונצ’ר?