3 עובדות שאולי לא ידעתם על צמיגים מחודשים
חידוש צמיגים הוא תהליך שבו מתאימים ומגפרים סוליה חדשה על צמיג משומש על מנת להאריך את חייו. מדובר בשיטה ישנה, שנכנסה לשימוש מעט אחרי המצאת הצמיג הפניאומטי, בתחילת המאה העשרים. תעשיית חידוש הצמיגים בעולם מלווה את תעשיית ייצור הצמיגים כמוצר בפני עצמו בתעשיית הרכב ובתעופה.
הנה 3 עובדות שאולי לא ידעתם על צמיגים מחודשים:
צמיגים מחודשים – שיטת ייצור שונה
“חידוש צמיגים” הוא תהליך אשר ניתן לביצוע בצמיגים ישנים ובו מודבקת לצמיג שכבת גומי חדשה. זה תהליך מקובל בצמיגים של רכב חקלאי או צמ”ה אך לא בצמיגים של רכב פרטי. צמיגים שיש להם פגיעות בדופן או בשלד פסולים לחידוש.
רבים נוטים לבלבל בין ציפוי/מריחה/ריסוס תכשירים על גבי הצמיג ובין חידוש צמיגים. התכשירים הללו מייפים מאוד את המראה החיצוני של הצמיג המטופל, אך לא קיימת כל בקרה על איכות ה-“חידוש”, ועל טיבו. אף שחלק מהתכשירים מתיימרים להגן על הצמיג מפני נזקי קרינה אולטרא סגולה, מומלץ לבחור בצמיגים שעברו תהליך חידוש אמיתי, ולא הסתפקו בקוסמטיקה בלבד.
יש לציין כי ישנם תכשירים שמריחתם על גבי הצמיג עשויה להביא לתוצאה הרסנית, שכן השכבה שאמורה להגן עליו הופכת לקולט שמש הממקד את הקרניים לצמיג. במקרה כזה, עדיף לשטוף את הצמיג מהתכשיר, משום שכבר בשעות הראשונות הוא יתחיל להתפרק ולאבד צבע. עוד חשוב להדגיש כי מריחת “קרם שיזוף” על צמיגי הרכב עשויה להקטין את עוצמת החיכוך עם הכביש, ולכן הרכב עלול להחליק.
שירוגרפיה – צילום בלייזר לאיתור פגמים
מכשיר זה הינו מכשיר צילום צמיגים באמצעות לייזר. שירוגרפיה (Shearography) היא בדיקה בלתי מזיקה, הסורקת את האובייקט בלייזר ומפיקה תמונה מדויקת ואמיתית בלי לעוותו בסיום התהליך. סריקה נוספת לאיתור פגמים נקראת תרמוגרפיה, העושה שימוש בלחץ על האובייקט כדי לאתר פגמים קלים. בארץ מקובל להשתמש בתרמוגרפיה, אך אם תשאלו אותנו, מכשיר השירוגרפיה פשוט חוסך מהצמיג עיוותים מיותרים.
צמיגים ממוחזרים – טרמינולוגיה מטעה
צמיגים ממוחזרים הם, למעשה, צמיגים פסולים לשימוש, שנשלחים למחזור לטובת הסבתם למוצרים אחרים – החל באמנות וכלה בחפצים שימושיים. קיבלתם הצעה לרכוש צמיגים ממוחזרים? אם אתם זקוקים לחומר גלם, קבלו את ההצעה. אם לא – ותרו.