נסיעה עם צמיגים חדשים
צמיגים חדשים דורשים שחקיה עדינה בתחילת הדרך. גלו מדוע – וכיצד לנהוג עם צמיגים חדשים כדי לשפר ביצועים ולהעלות את רמת הבטיחות.
יצאת מסוכנות הרכב עם מכונית חדשה? או שאולי החלפת את הצמיגים שראו ימים טובים יותר בחדשים, ישר מפס היצור?
בטרם תלחץ על גז כדי לבדוק למה מסוגלים הצמיגים החדשים, עליך לדעת: בדיוק כמו זוג נעליים חדש, גם לצמיגים החדשים דרושה תקופת "שחיקה" והסתגלות לפני שתגיע לביצועים מיטביים. גלה למה וקח כמה עצות לדרך שיעזרו לך להכין את צמיגיך החדשים לקראת תקופת שרות ארוכה ובטוחה.
מה שונה לגבי הצמיגים החדשים?
ישנם מספר סיבות לכך שביצועי הצמיגים החדשים יהיו שונים מעט מביצועי הצמיגים הישנים. חומרי שימון וסיכה. בתהליך הייצור נעשה שימוש בחומר מפחית חיכוך המקל על הוצאת הצמיג מהתבנית. החומר נשאר על גבי סוליית הצמיג עד אשר נשחק בשל המגע עם הכביש. עד שיוסר לחלוטין, החומר עלול להפחית את האחיזה בכביש.
נוגדי חמצון. משתמשים בהם כדי למנוע את היסדקות הגומי, ממנו עשויים הצמיגים, בשל השפעת גורמים חיצוניים כגון תנודות הטמפרטורה וחמצן. הם יכולים לגרום לתחושת חלקלקות בתקופה הראשונה.
גובה החתך. באופן טבעי לצמיגים חדשים גובה חתך מקסימלי. הסוליה החדשה הנה קשיחה, חלקה, ועבה. בהתחלה היא נותנת הרגשה של קיום כרית ביטחון עבה בינך לבין הכביש. זה עלול לגרום לתופעה הנקראת "כיפוף" (squirm)
מהו כיפוף?
כיפוף סוליית הצמיג היא תנועה עודפת שייתכן ותרגישו בעת סיבוב ההגה בכלי רכב שצויד לאחרונה בצמיגים חדשים. תנועה זו נובעת מגמישות הגומי שבין הסוליה לדופן הצמיג.
השוואה:
- צמיגי מרוץ חלקים, בעלי חתך נמוך – בעלי כיפוף נמוך או ללא כיפוף.
- צמיגים לנסיעה בשלג – בעלי יכולת כיפוף גבוהה.
סוליה חדשה בעלת חריצים עמוקים היא דבר טוב, לא?
רבים חושבים כך. אבל למעשה זה עובד טוב יותר אחרי חיכוך מסוים עם האספלט ושפשוף. אחרי שזה יקרה הגלגל יגיע לנתוני אחיזה ושליטה אופטימליים.
איך "שוחקים" גלגלים חדשים?
התרכזו בנהיגה זהירה ועדינה – האצה הדרגתית, כמו גם בלימה וסיבובים – למשך 500 מייל הראשונים. זה יסייע להכין את הגלגלים לביצועים הרגילים באופן בטוח. לאחר תקופה זו חומרי סיכה וחומרים אחרים המשמשים בתהליך הייצור יסולקו לחלוטין.
מה לעשות?
- להעדיף כבישים יבשים במידת האפשר.
- לנהוג במהירות מתונה.
- להקפיד על מרווח מוגדל בינך לבין הרכב שלפניך כי מרחק הבלימה עלול להיות גדול יותר.
מה לא לעשות?
- להאיץ במהירות.
- לבלום בפתאומיות אם ניתן להימנע מכך.
חומרי סיכה המשמשים להרכבת הצמיג על הגלגל עלולים לגרום להחלקה של צמיג/ חישוק הצמיג במקרה של עומס יתר או בלימה חדה - לכן חשוב ביותר להימנע מאלה, במיוחד לאורך כמה מאות מייל הראשונים.
תקופת ההסתגלות לצמיג – ולנהג
גם אם הצמיגים החדשים שהרכבת הם מאותו יצרן/מותג כמו הישנים, עדיין יתכן שינוי בתחושה בעת נהיגה. ככל הנראה היה לצמיגים הישנים עומק חתך נמוך במיוחד כשהחלפת אותם. צמיגים בעלי חתך נמוך נוטים למהירות תגובה גבוהה יותר כי קיים פחות עובי סוליה שיש לסובב כדי לתמרן. לכן בצמיגים חדשים תורגש מהירות תגובה נמוכה יותר, לפני שישתפשפו. תקופת שחיקה מאפשרת לא רק את התאמת הצמיגים על מנת להגיע לביצועים המיטביים, אלא גם את הסתגלות הנהג לצמיגים.
הסתגלות זהירה ושימוש נבון בהמשך. שימוש זהיר בצמיגים חדשים בתקופה הראשונה מאריך משמעותית את תקופת השרות. כדי להבטיח זאת, גם בתום תקופת שימוש ראשוני מומלץ לבדוק באופן סדיר את מצב הצמיגים. מה כדאי לבדוק:
- גובה חתך סביר
- לחץ אוויר נכון
- קיום סימני שחיקה או נזק
טיפול נכון בצמיגים מבטיח ביצועי רכב מיטביים לצד בטיחות בעת נהיגה.