כמה עובדות מעניינות על צמיגים
3עובדה היסטורית
בפעם הבאה שאתם מתלוננים על החלפת פנצ’ר, עצרו לרגע וחשבו על מכוניות בתחילת המאה ה-20, שצוידו בצמיגי זחל”מ… כלומר, חיבור בשרשרת כמו בטנק… לכו תחליפו צמיג כזה!
אח”כ, הורידו את השרשרת, אבל הצמיגים עצמם נשארו כבדים. כבדים מאוד. הכובד הרב היה תוצאה של הוספת תחמוצת אבץ, שהוא חומר שייעודו היה לחזק את הגומי. רק שהאבץ הפך את הצמיגים ללבנים, והשאיר אותם כבדים למדי.
למרבה המזל, חוקרים בתחילת שנות ה -20, במאמץ להפוך צמיגים לעמידים יותר ולאורך זמן, השתמשו בפחמן שחור. הוספת הפחמן השחור הפחיתה באופן מדהים את שחיקת הצמיגים , שיפרה את החוזק שלהם והגדילה מאוד את יכולת הגמישות והמתיחה שלהם.
הוספת הפחמן השחור לצמיג – גם מפחיתה נזקים תרמיים על ידי הרחקת החום מנקודות חמות במיוחד ברצועות ובמדרך, באופן שמגדיל מאוד את חיי הצמיג.
עובדה עכשווית
BMW מציידת את רוב כלי הרכב שלה עם צמיגי אל-תקר (run-flat tires). מה שמאפשר נסיעה עם צמיג מפונצ’ר לעוד 160 ק”מ ללא אוויר. איך? מדרך הצמיגים הללו הוא עבה יותר, מה שמאפשר לתמוך במשקל הרכב גם ללא אוויר, אבל כאמור – למרחק קצר בלבד. ואז, אין ברירה – חייבים להחליף צמיג!
הצמיג הגדול ביותר בעולם
נסו לדמיין את הדבר הבא: בתוך פארק חביב במישיגן, פארק אלן – מונח לו הצמיג הגדול ביותר על פני כדור הארץ במשקל של 12 טון ובגובה של 20 מטר. הצמיג הזה מסוגל לעמוד במקומו בסופת הוריקן, שמעיפה הכול מסביב. והוא פשוט עומד ומסתכל עוצמתי וחזק.
כאשר פותח הצמיג הזה מטרתו הייתה לשמש כגלגל ענק ביריד העולמי בניו יורק בשנים 1964-65, וכשתם השימוש בו – הוא העובר כבר ב-1966 לפארק אלן שבמישיגן. אגדה אורבנית מספרת שפעם השתחרר הצמיג הענק ממה שהחזיק אותו על מקומו, והתגלגל לו להנאתו לאורך הכביש הראשי. אבל, כמו בכל אגדה אורבנית – לא נמצאה לכך מעולם שום הוכחה.