למה צמיגים עושים רעש?
כל מי שנסע אי פעם ברכב כלשהו, והקשיב למתרחש סביבו – שם בוודאי לב שצמיגים משמיעים רעש. והרי זה דבר ברור: הצמיג זז. הצמיג יוצר חיכוך עם הכביש – אז בוודאי שיהיה רעש כלשהו.
את הרעשים שמשמיעים הצמיגים אפשר לחלק לשני סוגי רעשים עיקריים:
- רעש “חריקה”
- רעש “שריקה”
רעש החריקה נוצר במהלך סיבוב נורמלי של הצמיג, כאשר ישנו חיכוך ממוצע של הגלגל על הכביש. הרעש הזה יהיה נוכח וייתן קולו כאשר הרכב נוסע על כביש ישר, בזמן בלימה קלה, האצה או בעת ביצוע פנייה.
רעש השריקה נוצר לעומת זאת, כאשר רמת החיכוך בין הצמיג לכביש מתקרבת לגבול. כלומר, רעש השריקה יכול להיווצר במהלך בלימת חרום, האצה מהירה, או פנייה חזקה במהירות גבוהה.
מה משפיע על כמות הרעש שייצרו הצמיגים?
- מקדם החיכוך של משטח מסוים
- מהירות הנהיגה ותמרוני הנהיגה
- מאפייני הצמיג – סוג התערובת שמשמשת לייצור הצמיג, תבנית מדרך הצמיג (עומק וצורת החריצים)
- גיל הצמיגים – באופן המשפיע הן על עומק החריצים והן על קשיחות או גמישות הצמיג
דמיינו עולם שקט יותר
האיחוד האירופאי החליט שיש להפחית, ככל הניתן, את עוצמת הדציבלים שמפיקים הצמיגים השונים; כי אם חושבים על זה –אם כל צמיג ישמיע פחות רעש, יהיה לכולנו נעים יותר באוזניים. לפיכך, החליט האיחוד האירופאי להצמיד לצמיגים לעתיד לבוא סימון, המתבטא בגלים:
- גל שחור אחד – 3 דציבלים או פחות מהסף האירופאי העתידי לרעש צמיג
- שני גלים שחורים – בין הסף האירופאי העתידי ל-3 דציבלים יותר
- שלושה גלים שחורים – הכפלת הדציבלים של הסף האירופאי העתידי
אז, נכון שמעצם החיכוך צמיג יעשה רעש; אך ככל שטכנולוגיות ייצור הצמיגים משתכללות, וככל שנסללים כבישים טובים יותר בעולם – יש גם סיכוי גדול יותר – שהעולם שלנו יהיה מקום הרבה יותר שקט.