צמיגים: עובדות ומיתוסים
לפני שניגש למיתוסים, חשוב מאד להבין כי השפעתו של הצמיג על ביצועי הרכב מוגבלת. למערכות התומכות בצמיג כגון בלמים, בולמי זעזועים והיגוי, יש השפעה רבה יותר על ביצועי הרכב.
בנוסף לכך, הגורם המשפיע ביותר על תפקודו האופטימלי של הצמיג הוא הקפדה על לחץ ניפוח נכון בהתאם להוראות יצרן הרכב. לשמירה על לחץ ניפוח תקין לאורך זמן יש חשיבות רבה יותר מאשר לבחירה בדגם צמיג כזה או אחר.
לפניכם עשרה מיתוסים שכיחים על צמיגים:
- הצמיג המקורי של הרכב הוא הצמיג הטוב ביותר.
לא נכון. יצרן רכב בוחר בצמיג להתקנה מקורית לפי שיקולים מקצועיים, אולם גם לפי שיקולים מסחריים, כגון עלות הצמיג והסכמים בין יצרן הרכב וליצרן הצמיגים. לפיכך, הצמיג המותקן על הרכב במפעל אינו בהכרח הצמיג החסכוני ביותר, הבטיחותי ביותר וזה שיחזיק מעמד לאורך זמן רב.
- יכולת גבוהה של בלימה על כביש רטוב היא התכונה החשובה ביותר של הצמיג.
לא נכון. בלימה טובה בכביש יבש מחייבת גם שטח מגע רחב יותר של הצמיג עם הכביש. בניגוד לכך, עצירה בכביש רטוב מחייבת תעלות לפינוי מים בסוליית הצמיג. מדובר בשתי תכונות סותרות, לכן הצמיג הוא פשרה בין תכונות שונות.
- צמיגים זולים אינם בטיחותיים.
לא נכון. משרד התחבורה לא מאפשר לייבא לישראל צמיגי נוסעים שאינם עומדים בתקינה האירופאית או האמריקאית. לפיכך, כל הצמיגים המיובאים לישראל עומדים בתקנים בסטנדרט מערבי ובטוחים לנסיעה. למשל, גם אם בעבר ניתן היה לטעון שמוצרים מתוצרת סין, וצמיגים ביניהם, אינם איכותיים, הדבר אינו תקף כיום.
- לא משנה איפה מתקינים את הצמיג, כל הצמיגיות הן אותו הדבר
לא נכון. בישראל פועלות צמיגיות רבות, אנא הקפידו לבדוק את הצמיגים שאותם אתם מעוניינים לרכוש גם בעצמכם.
- רכישת צמיגים חדשים מסייעת בחסכון בהוצאות על הדלק.
לא נכון. צריכת הדלק של הרכב מושפעת על ידי משתנים רבים, ביניהם אופי הנהיגה, עומס התנועה ותנאי הכביש. לחץ ניפוח תקין ישפיע על צריכת הדלק יותר מבחירה בדגם צמיג כזה או אחר, מפני שלחץ אוויר נמוך מהמומלץ ע”י יצרן הרכב מביא לכך ששטח רחב יותר של הצמיג נמצא במגע רצוף עם הכביש. דבר זה גורם לעליית ההתנגדות לתנועת הצמיג, ועקב כך – לעלייה בצריכת הדלק. הקפדה על לחץ אוויר תקין בכל צמיגי הרכב, תסייע להפחתה בצריכת הדלק.